Kad jāliek ziemas riepas (un kā zināt, vai iepriekš izmantotās vēl ir darba kārtībā)?

Foto: Unsplash.com

Tuvojoties ziemas mēnešiem, autovadītājiem aktuāls kļūst jautājums par riepu maiņu – lai gan ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra, laikapstākļi parasti parūpējas par to, lai automašīnas ziemas “apavus” nāktos meklēt (un izmantot) ātrāk. Kurā brīdī jāsāk domāt par vasaras riepu nomaiņu uz ziemas riepām, un kā zināt, vai iepriekšējā sezonā izmantotais komplekts vēl ir derīgs? Lasi mūsu sagatavotos ieteikumus!

Kad ziemas riepas iesaka izmantot eksperti?

Teorētiski (un likumīgi) ar vasaras riepām vari braukt līdz pat 30. novembrim, taču tas nebūt nenozīmē, ka pašas novembra beigas ir īstais laiks, kad jāliek ziemas riepas. Ekspertu un riepu ražotāju domas nedaudz atšķiras, taču lielākoties valda uzskats, ka ziemas riepas vajadzētu sākt izmantot brīdī, kad gaisa temperatūra sāk nokrist zem 5–7 grādiem pēc Celsija – šādā temperatūrā riepas, kas paredzētas vasarīgiem apstākļiem, sāk zaudēt saķeri ar ceļa segumu, jo to gumija kļūst cietāka. Rezultātā automašīnas vadīšana kļūst sarežģītāka un nedrošāka, palielinās bremzēšanas ceļš. Turpretī ziemas riepas, termometra stabiņam nokrītot zem minētās robežas, uzrāda savas labākās īpašības.

Kā pārbaudīt, vai ziemas riepas vēl ir derīgas lietošanai?

Foto: Pixabay.com

Viens no galvenajiem faktoriem, protams, ir protektora dziļums; atgādināsim, ka vasaras riepām minimālais protektora dziļums ir 1,6 milimetri, savukārt ziemas riepām – četri milimetri. Tas gan nenozīmē, ka riepas vajadzētu izmantot līdz pat pēdējam brīdim, proti, kad sasniegta minētā četru milimetru robeža; attiecīgās nozares profesionāļi lielākoties iesaka meklēt jaunas ziemas riepas, kad esošo riepu protektora dziļums ir sasniedzis piecus milimetrus. To, cik protektors dziļš, iespējams noteikt vairākos veidos. Ērtākais variants – izmantot speciāli šim mērķim paredzētu instrumentu, kas atrodams praktiski visos auto preču veikalos, taču izlīdzēties iespējams arī ar lineālu. Atceries gan, ka protektora dziļums jāmēra visām riepām gan to iekšmalā un ārmalā, gan vidusdaļā. Daļai riepu ir nolietojuma indikatori – kad riepu protektors ir vienā līmenī ar šiem indikatoriem, ir sasniegta minimālā protektora robeža, un riepas izmantot vairs nedrīkst.

Taču protektora dziļums nav vienīgais parametrs, kam jāpievērš uzmanība. Vērā jāņem arī:

  • riepu vecums – tiek uzskatīts, ka satiksmē nevajadzētu izmantot riepas, kas ir vecākas par 5–6 gadiem. To, cik riepas ir vecas, vari noskaidrot, aplūkojot riepas ārmalu, kur kvadrātā redzami četri cipari, no kuriem pirmie divi norāda ražošanas nedēļu, bet pēdējie – gadu. Piemēram, ja uz riepas redzama ciparu kombinācija 1214, tas nozīmē, ka riepa ražota 2014. gada 12. nedēļā;
  • bojājumi (ja tādi ir) – par to, ka riepas vairs nav derīgas izmantošanai, var liecināt gan plaisas to sānos, gan dažādi izvirzījumi jeb pumpas. Gadījumā, ja riepai/-ām ir kāds no šiem bojājumiem, vislabāk doties uz servisu, lai saprastu, vai tās vēl drīkst izmantot ceļu satiksmē.
Foto: Pexels.com

Svarīgs aspekts, lai riepas labi saglabātos, ir arī to pareiza uzglabāšana – atceries, ka riepām nesezonā “jāatpūšas” sausā un vēsā (zem 15 grādiem pēc Celsija) telpā, kur nav krasas temperatūras svārstības un tām nepiekļūst tieši saules stari. Riepas ar diskiem vari karināt vai sakraut vienu uz otras horizontālā pozīcijā (aptuveni reizi mēnesī tās apgriežot), bet riepas bez diskiem uzglabā vertikāli, arī reizi pa reizei nomainot to atrašanās pozīciju.

Laiks iegādāties jaunas ziemas riepas, taču līdz algai vēl nedaudz jāpagaida? Tas nekas, jo ar Vivus.lv patēriņa kredīta palīdzību vari aizņemties nepieciešamo naudas summu (no 50 līdz pat 10 000 eiro). Ērtais kredīta kalkulators palīdzēs saprast, ar kādu ikmēneša maksājumu rēķināties, taču atceries – aizņemies tikai un vienīgi tad, ja esi pilnībā pārliecināts, ka kredītu varēsi atmaksāt!